C6
Menu

Kartais, tinkamomis aplinkybėmis, automobilis gali pakeisti pasaulį.

Kaip Citroën išgelbėjo Prancūzijos prezidento gyvybę

c6.lt svetainės autoriaus Rolando nuotrauka Rolandas Kuprys - Paskelbta skyriuje: C6 data: 2017 vasario 19 d.

1962 m. rugpjūčio 22 d. Prancūzijos prezidentas Charles de Gaulle išgyveno pasikėsinimą į jo gyvybę dėka prezidentinio automobilio - aptakaus, aerodinaminio Citroën DS 19, dar vadinamo "La Deesse" (pranc. Deivė) vardu.

Šarlis de Golis (Charles de Gaulle) buvo išrinktas Prancūzijos prezidentu 1958 metais.


DS šlovė


1955-tųjų metų 42-asis Paryžiaus autosalonas gali būti drąsiai dalinamas į du etapus: iki DS pristatymo ir po jo. Nuo tos akimirkos, kai nuo naujojo Citroen kūrinio buvo nuimta skraistė, beveik visi parodos lankytojai prarado susidomėjimą kitų gamintojų modeliais. Aplink Citroën stendą susibūrė minios žmonių. Per pirmąsias 45 minutes užsakomi 749 automobiliai (tai yra po 16 automobilių per minutę), o iki dienos pabaigos jų jau užsakyta virš 12 tūkstančių vienetų. Per 10 parodos dienų už automobilį buvo priimta net 80.000 pradinių įmokų - rekordiškai aukštas skaičius, kuris laikėsi (nebuvo viršytas) net 60 metų.

Po debiuto prabėgus trejeriems metams ir Šarliui de Goliui tapus prezidentu, Citroën DS jau garsėjo didžiule sėkme ir buvo tapęs geidžiamiausia Prancūzijos turtingųjų ir galingiausiųjų transporto priemone. Papildomai prie jo prašmatnios, aptakios formos, DS puikavosi ilgu sąrašu techninių funkcijų, kuriomis jis gerokai lenkė kitus tos eros automobilius. Automobilis buvo varomas priekiniais ratais, turėjo standartinius priekinius diskinius stabdžius, vientisą kėbulą, erdvų ir jaukų interjerą, sklandžią automatinę pavarų dėžę.

Bet viską vainikuojantis Citroën pasiekimas - ir kartu tai raktas į mūsų istoriją - buvo DS hidropneumatinė pakaba. Tuo metu, kaip ir dabar, daugumos automobilių pakabų sistemoms naudojamos spyruoklės ir amortizatoriai. Bet DS kitoks.

Jis turėjo visiškai nepriklausomą pakabą su amortizatoriais, pripildytais suslėgtos alyvos ir dujų, ant kiekvieno rato. Tai leido reguliuoti automobilio pakabos stangrumą ir važiavimo aukštį (prošvaisą) automatiškai, pagal automobilio apkrovą ir kelio tipą. Ši sistema reiškia, kad automobilis visada išlieka vienodame lygyje (ir netgi gali važiuoti likęs tik su trimis ratais!), be to vairuotojas gali reguliuoti prošvaisą rankiniu būdu. Kartu sudėjus šias funkcijas, buvo pagamintas geriausių eksploatavimo savybių ir aukščiausio komforto automobilis. Ne veltui važiavimą gražiuole DS daugelis apibūdina „skrendu ant magiško kilimo” terminu.


1962 metų įvykiai


Štai ir prieiname audringus Prancūzijai 1962 metus, kuriais prezidentas ikituometinei Prancūzijos kolonijai Alžyrui, respublikai šiaurės vakarų Afrikoje, Viduržemio jūros pakrantėje, šaliai įsivėlusiai į aštrų ir kruviną karą dėl suvereniteto, suteikė nepriklausomybę. Nemaža dalis žmonių laikė, kad taip pasielgdamas prezidentas Šarlis de Golis išdavė savo šalį. Ekstremistai, daugiausia iš armijos, susibūrė į pogrindinę organizaciją Organisation de l'Armée Secrete (OAS). Sprendimas suteikti Alžyrui nepriklausomybę taip smarkiai supykdė OAS, kuri norėjo kad Alžyras liktų prancūzų įtakoje, kad jie ryžosi kraštutiniems veiksmams.

Temstant 1962 m. rugpjūčio 22 d. vakarui, prezidentas Šarlis de Golis ir jo žmona, įsitaisę ant galinės juodo Citroën DS 19 sėdynės, iš Eliziejaus rūmų vyko į Orly oro uostą. Automobiliui 110 km/val. greičiu skubant Paryžiaus "Avenue de la Liberation“ prospektu, dvylika kariūnų iš Prancūzijos disidentų sukarintos grupuotės, vadinamos Organisation de l'Armée Secrete (liet. - slaptos armijos organizacija) ėmė šaudyti į automobilį.

Pora ant galinės sėdynės pasilenkė. Nuo 140 kulkų krušos, daugumos jų atskiriejo iš už nugaros, žuvo du prezidento motociklais važiavę asmens sargybiniai, skilo galinis automobilio stiklas, buvo peršautos mažiausiai dvi (kai kurie šaltiniai nurodo tris ar net visas keturias) padangos. Nestabilus automobilis dramatiškai ėmė slysti ant šlapio nuo lietaus ir netolygaus kelio.

Bet DS turėjo slaptą ginklą. Automobilio novatoriška, prisitaikanti, savaime išlyginanti posvyrį hidropneumatinė pakaba greitai sureguliavo ratų padėtį, prisitaikydama prie suplotų padangų, tai leido de Golio vairuotojui Francis Marroux atgauti automobilio kontrolę ir pasprukti.

Charles de Gaulle liko nesužeistas, o šlovingojo DS mitinis statusas, kuriuo važiuoti įtakingi Prancūzijos asmenys jau ir ankščiau teikė pirmenybę, buvo galutinai užtvirtintas.

Ne, Organisation de l'Armée Secrete, ne taip viskas paprasta, - DS buvo pernelyg pažangus automobilis, kad jį būtų galėję sustabdyti ginklų šūviai.

Šarlis de Golis pasistengė, kad surengusieji pasikėsinimą į jo gyvybę išvengtų mirties bausmės. Ja buvo nubaustas tik šio sąmokslo organizatorius Jeanas Bastienas-Thiry, kuris neiššovė nė vieno šūvio. „Jis privertė kitus šaudyti į automobilį ir žinojo, kad jame yra moteris. Tai neatleidžiama”, - pasakė Šarlis de Golis.

Charles de Gaulle važiuoja Citroën DS automobiliu 1963 metais - C6.lt

Citroën globa


DS vaidmuo sužlugdant bandymą pasikėsinti į de Golio gyvybę, jo meilę šiam automobiliui pavertė dar didesne. Jis atsisakė keliauti į kuo nors kitu (nuotraukoje matote prezidentą stovintį automobilyje 1963 m.). 1969 metais, Šarlis de Golis, žinodamas, kad jis skolingas už savo gyvenimą Citroën'ui, siekdamas išvengti visiško šio Prancūzijos vedančiojo automobilių gamintojo pardavimo Italijos automobilių gamintojui Fiat, Fiat galimybę pirkti akcijas apribojo iki 15 procentų.


Knyga ir filmas


To rugpjūčio įvykius rašytojas Frederick Forsyth aprašė savo geriausiai parduodamoje novelėje „The Day of the Jackal” (išleista 1971 m.), pagal kurią režisierius Fred Zinnemann vėliau (1973 m.) pastatė Oskarui nominuotą filmą tokiu pat pavadinimu.


Post scriptum


Kodėl šiame tinklapyje rašoma apie kitą Citroën modelį? Kadangi Jums nuomojamame C6 taip pat, kaip ir prezidentą išgelbėjusiame DS, yra įdiegta (dar patobulinta) hidropneumatinė pakaba.
50 metų po to DS išleidimo, sukurdamas C6, Citroën sugrįžo į high-end (aukščiausios klasės) automobilių segmentą. C6 yra įkvėptas didžiųjų Citroën praeities automobilių, DS, CX ir SM, kurių dizainas ir naujoviškos technologijos padėjo markei sukurti stiprų didžiųjų automobilių paveldą.

Citroën C6 ir Citroën DS - C6.lt

Citata iš: The car that saved a president paskelbė Matthew Phenix